Projekty


 

  1. Projekt „Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Olsztynie” realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. ZAKOŃCZONY.

Projekt wspierał przedsiębiorczość społeczną i integrację zawodową oraz ekonomię społeczną i solidarną w celu ułatwienia dostępu do zatrudnienia. Dotacja wsparła następujące działania:

- utworzenie stanowiska biurowego: zakupu wszystkich sprzętów, urządzeń i materiałów biurowych

- utworzenie stanowiska dla szkoleniowca/trenera wyposażone w najnowsze technologie: projektory, monitor interaktywny, laptop, SmatFloor

- utworzenie stanowiska coacha/instruktora sportowo-rehabilitacyjnego, wyposażenie w sprzęty potrzebne do zajęć: karimaty, rollery, piłki, siedziska sensoryczne

- wsparcie pomostowe 2 stanowisk pracy przez okres 10 miesięcy.

  1. Realizacja zadania publicznego w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej pn.: „Aktywne pokolenia!”. ZAKOŃCZONY.

W ramach projektu przeprowadzono z dziećmi treningi sportowe ogólnorozwojowe, które wpłynęły na zbudowanie mięśni, ochronę stawów i kręgosłupa przed przeciążeniami, bólem i urazami; wytrenowały zmysł równowagi i kondycję. W projekcie wzięli udział również seniorzy, którzy uczestniczyli w zajęciach sportowo-mentalnych przeciwdziałających chorobom neurodegeneracyjnym, procesom starzenia się organizmu, które wpływają na plastyczność mózgu, na wytwarzanie nowych połączeń nerwowych w mózgu, generalnie na utrzymanie umysłu w dobrej kondycji.

 W związku z tym, że seniorzy i dzieci razem uczestniczyli w części zajęć sportowych, miał miejsce proces integracji międzypokoleniowej.

  1. Realizacja zadania publicznego z zakresu zdrowia publicznego pn.: „Nie mam problemów zdrowotnych, bo mam wiedzę!”. ZAKOŃCZONY.

Celem zadania społecznego, było pokazanie seniorom typu aktywności fizycznej, która przeciwdziała procesom starzenia się organizmu oraz chorobom neurodegeneracyjnym; wyuczenie ich poprawnego doboru ćwiczeń i poprawności ich wykonywania; zmotywowanie i zaszczepienie ducha sportu jako stałego elementu profilaktyki zdrowotnej.

Cykl treningów rozpoczął wykład, jako podstawa teoretyczna, po której odbyła się praktyka. Wykłady miały formę warsztatową, gdzie oprócz dużej dawki wiedzy uczestnicy nabyli umiejętności prawidłowego podejmowania działań prozdrowotnych.

  1. „Przedsiębiorstwo Społeczne +” na lata 2023-2025, wsparcie zatrudnienia lub wsparcie bieżące – edycja 2023. ZAKOŃCZONY.

Wsparcie zatrudnienia: wsparcie finansowe wynagrodzeń zatrudnionych na umowę o pracę pracowników na stanowisku: lektor językowy i terapeuta.

Wsparcie bieżące: wsparcie finansowe działań bieżących: opłaty czynszu, opłaty za ogrzewanie, opłaty za usługi księgowe, opłaty za prowadzenie kampanii wizerunkowo – informacyjnej, opłaty za materiały biurowe i szkoleniowe, opłaty za środki czystości

  1. Projekt współfinansowany z Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pn.: „Silversi i Milenialsi RAZEM!”. ZAKOŃCZONY.

Projekt zakładał 3 cele:

1. Doprowadzić do integracji międzypokoleniowej poprzez wspólne przebywanie ze sobą młodzieży i seniorów, rozmowy, obserwowanie siebie nawzajem, poznanie się, pracę nad wspólnym zadaniem, wspólną zabawę, śmiech, taniec, naukę, wspólną organizację zadań.

2. Ocieplenie wizerunku seniora, przedstawienie jego sytuacji psychologicznej, wyrobienie empatycznego podejścia do seniora.

3. Utrzymanie efektów działań projektowych jak najdłużej

Aby osiągnąć powyższe cele zostały podjęte następujące działania:

 

DZIAŁANIA:

- kursy językowe

- warsztaty taneczne

- aktywność sportowa

- warsztaty wokalne

- warsztaty podnoszenia własnej wartości

- joga śmiechu

- wspólna konferencja pt.” Silversi i Milenialsi RAZEM” - międzypokoleniowa impreza integracyjna

 

W każdym działaniu uczestniczyli Silversi i Milenialsi po 50% i będąc ze sobą w jak największym kontakcie komunikacyjnym i we wspólnym działaniu, tak aby prowokować jak najwięcej interakcji między nimi.

 

W ramach projektu powstała, grupa społeczna w social mediach integrująca pokolenia oraz filmik społeczny pokazujący współpracę międzypokoleniową we wspólnych działaniach.

  1. Projekt współfinansowany z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Silver Brain”. TRWA.

Projekt zakłada stworzenie Aplikacji na telefon do nauki języków obcych dedykowanej dla seniorów. Aplikacja, w fazie początkowej, miałaby służyć do nauki języka angielskiego, w późniejszym czasie rozwinęłaby się o kolejne języki. Aplikacja, oprócz swojej funkcji językowej, będzie pełniła również rolę stymulatora mózgu, oraz tworzenia lokalnych grup społeczno-integracyjnych. Innowacyjność Aplikacji będzie polegała na tym, że nauka języków byłaby powiązana z wykonywaniem ćwiczeń wzmacniających pracę mózgu i byłaby podzielona na terytoria, zrzeszając i integrując tym samym osoby mieszkające obok siebie.

Aplikacja byłaby kompilacją kilku aktywności przeznaczonych dla seniorów:

 

1. Nauka języków obcych: ta aktywność wiązałaby się z podniesieniem kompetencji językowych seniora od poziomu początkującego do poziomu zaawansowanego. Korzystający z aplikacji będzie mógł wybrać konkretne umiejętności językowe, które chciałaby opanować i wybrać pasującą do tego opcję:

 

A. Ścieżka ogólna - wybór klasycznego kursu językowego na danym poziomie, obejmującego opanowanie wszystkich umiejętności językowych: znajomość słownictwa, gramatyki, czytanie, pisanie, rozumienie ze słuchu.

 

B. Ścieżki tematyczne - wybór zakresu słownictwa i wyrażeń jakie chciałby senior opanować, np. podróże, zakupy, restauracja, lotnisko, czynności dnia codziennego, itd..

 

C. Ścieżki gramatyczne - wybór konkretnych konstrukcji gramatycznych, z których chciałby się podszkolić, np. czasowniki modalne, czasy, różnica między „much” i „many”, wyrażanie się w przyszłości, itd..

 

Metoda nauki zastosowana w Aplikacji, również będzie sprzyjała przeciwdziałaniu chorobom neurodegeneracyjnym. Wszystkie techniki, ćwiczenia i aktywności do nauki j. angielskiego zawarte w Aplikacji będą oparte na neurodydaktyce.

 

Aplikacja będzie prowokowała jak najwięcej sytuacji do konwersowania, jak najczęściej motywowała do mówienia. Techniki nauczania będą tak łączone aby zmusić do współpracy obie półkule mózgowe i wytworzyć jak najwięcej nowych połączeń nerwowych w mózgu.

 

2. Wykonywanie ćwiczeń umysłowych i fizycznych: podczas nauki języka senior będzie wykonywał ćwiczenia poprawiające pracę mózgu, będą to ćwiczenia umysłowe i fizyczne. Głównym celem tych ćwiczeń będzie integracja pracy obu półkul mózgowych, wytwarzania nowych połączeń międzykomórkowych w mózgu, przyspieszenie procesów psychicznych, usprawnienie przyswajania informacji, poprawa pamięci roboczej i funkcjonalności wykonawczo-poznawczej.

 

Aplikacja będzie zawierała filmik motywujący do podejmowania ćwiczeń umysłowych i fizycznych, gdzie zostaną wytłumaczone wszystkie mechanizmy jakie zachodzą w mózgu człowieka dzięki podejmowaniu aktywności fizycznej.

 

3. Spotkania integracyjno-społeczne: w związku z tym, że Aplikacja będzie miała charakter „lokalny” będą organizowane spotkania on-line oraz spotkania na żywo. Zostaną stworzone lokalne Kluby Językowe w każdym powiecie woj. Warmińsko-Mazurskiego. Osoby rejestrujące się do Aplikację będą podawały powiat, który zamieszkują, by dowiadywać się o terminach spotkań integracyjnych w ich powiecie. Spotkania będą organizowane raz w miesiącu dla chętnych osób. Spotkania będą przybierały różne formy, np. spotkanie z lokalnym lektorem by porozmawiać o ewentualnych wątpliwościach językowych, nauka języka podczas aktywności fizycznej (nordic walking) lub grupy wsparcia, gdzie będzie do wykonania jakieś ćwiczenie/zadanie w języku obcym.

 

        7. Realizacja zadania publicznego z zakresu zdrowia publicznego pn.: „PSYCHE            & SOMA”. TRWA.

 

Wszystkie działania podjęte w ramach zadania społecznego, prowadzą do wskazania i wdrożenia nawyków zdrowotnych w życiu seniora. Nawyki te będą prowadziły do usprawnienia aparatu ruchu (mięśnie, ścięgna, stawy) oraz pracy umysłu (poprawa koncentracji, pamięci, wszelkich funkcji poznawczych). Wynikiem stosowania nawyków zdrowotnych jest ochrona przed chorobami neurodegeneracyjnymi, prewencja upadków i urazów spowodowanych tym upadkiem, oraz podniesiona sprawność i plastyczność ciała i umysłu. W ramach realizacji zadania dodatkowo jest przedstawione uczestnikom zjawisko polipragmazji oraz zasady unikania jej skutków. Poniżej zostały wymienione warsztaty, które doprowadzą do wyznaczonego celu.

ZAJĘCIA SPORTOWE:

·       Rozciąganie utrzymuje zakres ruchu, który jest niezbędny do codziennych czynności, takich jak chodzenie, schylanie się i prostowanie, wstawanie z łóżka, z podłogi, zwiększa elastyczność stawów.

·       Wzmacnianie zwiększa ochronę mięśni i stawów przed wszelkiego rodzaju urazami, poprawia równowagę i koordynację ruchową, zwiększa siłę oraz wytrzymałość całego ciała, zapewnia lepsze samopoczucie.

·       Nerw błędny – jest najdłuższym i najbardziej złożonym nerwem w naszym ciele. Łączy mózg z wieloma ważnymi organami w całym ciele, w tym z jelitami, żołądkiem, sercem i płucami. Jest kluczową częścią przywspółczulnego układu nerwowego, ponieważ wpływa na oddychanie, funkcje trawienne i częstość akcji serca, a także na zdrowie psychiczne.

WARSZTATY Z FIZJOTERAPEUTĄ: Fizjoterapeuta od strony anatomii i fizjologii przedstawi na jakiej zasadzie działa aparat ruchu, czego potrzebuje aby być sprawnym, by nie narażać na kontuzje, zwłaszcza w starszym wieku.

ZAJĘCIA Z INSTRUKTOREM SZTUK WALKI: Uczestnicy spotkają się z instruktorem sztuk walki by dowiedzieć się jak upadać by nic sobie nie złamać i nie doznać urazu organów wewnętrznych. Dowiedzą się jak chronić poszczególne części ciała w zależności jak upadamy.

SPOTKANIE Z DIETETYKIEM: Dietetyk poda produkty, które powinny być spożywane jak najczęściej, oraz produkty, których trzeba unikać aby utrzymać mózg w dobrej kondycji. Oprócz gotowych produktów zostaną podane i omówione poszczególne mikroelementy, witaminy i pierwiastki, które chronią mózg przed neurodegeneracją.

WARSZTATY „FITNESS UMYSŁU”: Uczestnikom w zrozumiały sposób zostanie wytłumaczone od strony fizjologicznej i anatomicznej na czym dokładnie polega degeneracja mózgu a na czym przeciwdziałanie jej. Dowiedzą się, że trening mózgu i używanie go jak najczęściej, redukuje ryzyko pojawienia się chorób neurodegeneracyjnych. Im więcej połączeń nerwowych posiada nasz mózg, tym lepiej dla nas, dzięki temu szybciej się koncentrujemy, zapamiętujemy i kojarzymy różne informacje. Ćwiczenia, które zaproponujemy na warsztatach będą idealnie spełniały te funkcję.